![]() |
Friedrich List |
Mistrz szkoły narodowej i jej właściwy twórca;
Porzucił karierę naukową by aktywnie włączyć się w życie
polityczne — został liderem niemieckiego stowarzyszenia kupców i przemysłowców
(w 1819) i stał się jednym z najbardziej aktywnych propagatorów zjednoczenia
Niemiec, które po zakończeniu wojen napoleońskich były podzielone na… 39
jednostek (sic!), z których większość była politycznie i ekonomicznie
oddzielona od pozostałych. Relacje gospodarcze pomiędzy tymi jednostkami były
utrudnione przez nakładanie barier celnych w wymianie wewnątrzniemieckiej .Podstawowa praca to „Narodowy system ekonomii
politycznej” z roku 1841. Dzieło monumentalne, mimo że List był w stanie
ukończyć jedynie pierwszy z zamierzonych trzech tomów.
Punktem wyjścia i podstawowym przedmiotem analizy nie
jest tak jak u klasyków – jednostka, lecz naród.
Poglądy na temat istoty bogactwa są zbliżone do poglądów
A. Müllera – bogactwo opiera się nie tylko na zasobach materialnych, ale i na
„kapitale duchowym narodu”. Fundamentalnym
celem rozwoju gospodarczego powinno być zwiększanie nie samego bogactwa
materialnego, lecz powiększanie mocy produkcyjnych („Zdolność do produkowania
bogactwa jest (…) nieskończenie ważniejsza niż samo bogactwo”). Należy dążyć do
ich maksymalizacji, nawet jeśli wiązałoby się to z czasowym ograniczeniem
bogactwa materialnego.
Poglądy na temat polityki gospodarczej charakterystyczne
dla szkoły historycznej określa się mianem PROTEKCJONIZMU WYCHOWAWCZEGO.
Ochrona gospodarki krajowej, a zwłaszcza nowopowstającego przemysłu przed obcą
konkurencją. Ochronę ma zapewnić państwo, które powinno się w tym celu posłużyć
systemem celnym i stworzyć barierę pozwalającą osłonić krajowych producentów
przed obcą konkurencją. Państwo ma więc odgrywać rolę „wychowawcy”, a funkcję
tę ma wypełniać aż do momentu, kiedy chronione gałęzie staną się na tyle silne,
że będą się mogły obyć bez ochrony.
Przekonanie charakterystyczne również dla innych
przedstawicieli starszej szkoły historycznej, iż naczelnym zadaniem ekonomii
jest odkrywanie praw ekonomicznych właściwych dla poszczególnych stadiów
rozwoju gospodarczego.
Stąd autorzy ci starali się w rozwoju ludzkości
wskazać//wyodrębnić pewne etapy. W szczególności List stworzył 5-cio etapową
teorię stadiów rozwoju: - stan dzikości - życie koczownicze,
- stadium pasterstwa,
- stadium rolnictwa,
- stadium rolniczo-przemysłowe,
- stadium rolniczo-przemysłowo-handlowe
Każde z tych stadiów wymaga odpowiedniej polityki, która
powinna być podporządkowana naczelnemu celowi awansowania do kolejnych stadiów.
Przejściu ze stanu dzikości do pasterstwa, a następnie do stanu rolnictwa
najlepiej zdaniem Lista sprzyja polityka wolnego handlu z narodami wyżej
rozwiniętymi. Ale pokonywanie kolejnych szczebli wymaga już dużej ostrożności.
Tu korzystniejsza jest polityka protekcjonistyczna, zwłaszcza jeśli mamy na
uwadze państwa, które nie są liderami w rozwoju. Jeśli bowiem jakiś kraj
osiągnął już ostatni, najwyższy szczebel, to może on zmonopolizować produkcję
przemysłową uniemożliwiając uczynienie tego kroku innym krajom. Trzeba przy tym
podkreślić, że List nie był tym samym zagorzałym przeciwnikiem wolnego handlu,
a protekcjonizm traktował po prostu jako niezbędny środek pozwalający umocnić
pozycję krajów rozwijających się.
Dr Joanna Dzionek-Kozłowska,
Materiałuzupełniającydo wykładów z historii myśli ekonomicznej Ekonomia, Ekobiznes, studia II stopnia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.